Defyra.nu

"Endast den som sover gör inga fel." - Ingvar Kamprad

Viktigt att få i sig järn

Järn finns naturligt i kött så äter du lite av den varan kan du ha behov av ett tillskott. Järn är ett livsnödvändigt mineral som behövs för kroppens syretransport. Oftast är det vegetarianer och kvinnor som måste se till att de har ett bra intag av järn. Det går utmärkt via järntabletter till exempel. Tränar du mycket kan du också behöva mer järn.

Järn finns i två olika varianter. Som människa kan man bara ta upp den ena varianten och den varianten kallas hemjärn. Det är bara runt 5-10% av allt järn vi få i oss som vi har förmåga att ta upp och det är främst animaliska livsmedel som innehåller störst andel hemjärn. Rekommenderat dagligt intag för järn beror på bland annat kön och ålder. Men får man i sig för lite kan det visa sig genom att man blir trött och har svårt att koncentrera sig. Om nivåerna blir alltför låga, riskerar man även att drabbas av blodbrist.

Tillskott av järn

Tillskott av järn kan man få av mutivitaminer eller järntabletter. Behöver du ett järntillskott, välj det som innehåller järnfumarat eller järnkarbonat. den som behöver järntabletter allra mest är  kvinnor i fertil ålder, gravida kvinnor och strikta vegetarianer Även regelbunden intensiv träning kan verka negativt på kroppens järnupptag, och kan därför öka behovet. Dock ska man inte överdriva då för mycket järn kan ge biverkningar. Vill du veta mer om tillskott, läs mer här. Du kan även få i dig järn på naturligt sätt genom animaliska livsmedel, somkött och inälvsmat. Bra vegetabiliska källor är spenat, baljväxter och fullkornsprodukter. 

 



 

 

 

 

 

 

 

15 dec 2017